In het kort: Tijdens deze dag ontdek je hoe de nieuwe kerndoelen passen binnen je huidige lesprogramma en wat je kunt doen om je lessen ‘kerndoelproof’ te maken.
Voor wie: docenten Nederlands in de onderbouw die alvast ervaring willen opdoen met het werken vanuit de nieuwe kerndoelen.
Waar en wanneer: Dinsdag 18 maart 2025 van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten).
Herkenbaar?
De nieuwe kerndoelen voor de onderbouw komen steeds dichterbij. En voor je het weet, moet je er in de praktijk mee gaan werken. Tijdens deze dag laten we je zien en ervaren hoe dat kan worden. We nemen de nieuwste versie van de kerndoelen onder de loep, zodat je weet aan welke kerndoelen jullie al werken en wat nog niet (voldoende) zichtbaar is in je lessen.
In de nieuwe kerndoelen wordt ook de samenhang belangrijk: samenhang tussen de verschillende vaardigheden én samenhang met andere vakken. En met de andere basisvaardigheden, zoals burgerschap en digitale geletterdheid.
Met behulp van een door ons ontwikkeld model kun je deze onderdelen (kerndoelen, vakonderdelen en basisvaardigheden) goed in beeld brengen. Op basis daarvan werk je in de middag aan een (her)ontwerp voor een lessenserie, thema of periode. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen.
Hoe ziet de dag eruit?
Lees meer
In het kort: Tijdens deze dag ontdek je hoe de nieuwe kerndoelen passen binnen je huidige lesprogramma en wat je kunt doen om je lessen ‘kerndoelproof’ te maken.
Voor wie: docenten Nederlands in de onderbouw die alvast ervaring willen opdoen met het werken vanuit de nieuwe kerndoelen.
Waar en wanneer: Dinsdag 18 maart 2025 van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten).
Herkenbaar?
De nieuwe kerndoelen voor de onderbouw komen steeds dichterbij. En voor je het weet, moet je er in de praktijk mee gaan werken. Tijdens deze dag laten we je zien en ervaren hoe dat kan worden. We nemen de nieuwste versie van de kerndoelen onder de loep, zodat je weet aan welke kerndoelen jullie al werken en wat nog niet (voldoende) zichtbaar is in je lessen.
In de nieuwe kerndoelen wordt ook de samenhang belangrijk: samenhang tussen de verschillende vaardigheden én samenhang met andere vakken. En met de andere basisvaardigheden, zoals burgerschap en digitale geletterdheid.
Met behulp van een door ons ontwikkeld model kun je deze onderdelen (kerndoelen, vakonderdelen en basisvaardigheden) goed in beeld brengen. Op basis daarvan werk je in de middag aan een (her)ontwerp voor een lessenserie, thema of periode. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen.
Hoe ziet de dag eruit?
Fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur
We werken vanuit de combinatie input, ervaren en zelf aan het werk. De ochtend staat in het teken van het verkennen van de nieuwe kerndoelen en de mogelijkheden die deze vernieuwing biedt. Je krijgt voorbeelden te zien van geïntegreerde lessenseries en ervaart hoe vaardigheden met elkaar kunnen samenhangen.
Na de lunch is er tijd om een lessenserie te ontwikkelen of te verbouwen, waarbij je inzichtelijk maakt aan welke kerndoelen en vaardigheden de leerling werkt. Zo kun je in schooljaar 2024-2025 experimenteren en ervaringen opdoen. Dan ben je in 2025-2026 helemaal klaar voor de vakvernieuwing!
Aan het eind van de dag:
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.