VO

Studiedag: ‘Rijk en diep lezen bij Nederlands’

In het kort: In deze training leer je hoe je met behulp van rijk en diep lezen een positievere leeshouding bij je leerlingen kunt creëren en van hen betere lezers kunt maken.

Voor wie: docenten Nederlands die de opbrengst van hun lessen leesvaardigheid willen vergroten.

Wanneer: Maandag 7 april 2025 van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten).

Herkenbaar?

  • Beginnen jouw leerlingen al te zuchten als je een leestekst tevoorschijn haalt?
  • Zijn jouw leerlingen vooral bezig met het zoeken naar antwoorden op de vragen?
  • Vind je het lastig om interessante teksten te vinden en betekenisvolle opdrachten te bedenken?
  • Wil je gemotiveerde en actieve leerlingen in je lessen leesvaardigheid?

Uit de laatste onderzoeken over leesvaardigheid blijkt, dat veel leerlingen moeite hebben met het lezen en begrijpen van teksten. En ook docenten geven vaak aan dat ze het lastig vinden om leerlingen te motiveren voor het lezen van en nadenken over deze teksten. Ook zijn de meeste teksten in de lesboeken bewerkt. Terwijl het lezen van rijke teksten bijdraagt aan de groei van woordenschat, lees-, spreek- en schrijfvaardigheid.

Hoe zet je deze rijke teksten in? Hoe weet je of een tekst het goede niveau heeft? Welke prikkelende vragen kun je stellen om leerlingen te activeren? Welke opdrachten kun je inzetten om ze te motiveren tot diep lezen? Met al deze vragen gaan we aan de slag tijdens deze training. Neem vooral ook een tekst mee die je zelf interessant vindt. Dan ga je aan het eind van de dag met minimaal één rijke leesles naar huis.

Hoe ziet de dag eruit? 
Lees meer

In het kort: In deze training leer je hoe je met behulp van rijk en diep lezen een positievere leeshouding bij je leerlingen kunt creëren en van hen betere lezers kunt maken.

Voor wie: docenten Nederlands die de opbrengst van hun lessen leesvaardigheid willen vergroten.

Wanneer: Maandag 7 april 2025 van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten).

Herkenbaar?

  • Beginnen jouw leerlingen al te zuchten als je een leestekst tevoorschijn haalt?
  • Zijn jouw leerlingen vooral bezig met het zoeken naar antwoorden op de vragen?
  • Vind je het lastig om interessante teksten te vinden en betekenisvolle opdrachten te bedenken?
  • Wil je gemotiveerde en actieve leerlingen in je lessen leesvaardigheid?

Uit de laatste onderzoeken over leesvaardigheid blijkt, dat veel leerlingen moeite hebben met het lezen en begrijpen van teksten. En ook docenten geven vaak aan dat ze het lastig vinden om leerlingen te motiveren voor het lezen van en nadenken over deze teksten. Ook zijn de meeste teksten in de lesboeken bewerkt. Terwijl het lezen van rijke teksten bijdraagt aan de groei van woordenschat, lees-, spreek- en schrijfvaardigheid.

Hoe zet je deze rijke teksten in? Hoe weet je of een tekst het goede niveau heeft? Welke prikkelende vragen kun je stellen om leerlingen te activeren? Welke opdrachten kun je inzetten om ze te motiveren tot diep lezen? Met al deze vragen gaan we aan de slag tijdens deze training. Neem vooral ook een tekst mee die je zelf interessant vindt. Dan ga je aan het eind van de dag met minimaal één rijke leesles naar huis.

Hoe ziet de dag eruit? 

Fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur

We werken vanuit de combinatie input, ervaren en zelf aan het werk. Je krijgt de laatste inzichten over rijk en diep lezen en het effect daarvan op de leesvaardigheid. Je ervaart werkvormen die leerlingen motiveren en activeren voor het lezen. Met de selectiecriteria voor een rijke tekst check je je eigen teksten op bruikbaarheid. Tot slot is er tijd om lessen te beweren of te ontwerpen.

Aan het eind van de dag: 

  • Kun je je leerlingen motiveren voor het lezen van vakteksten.
  • Heb je werkvormen die je meteen in kunt zetten.
  • Heb je een (opzet voor) een rijke leesles of lessenserie.
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten