Voor wie: docenten moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs
Wanneer: dinsdag 10 december van 9.30-16.00
Waar: Flexplek De Nieuwe Stad, Oliemolenhof 18A, Amersfoort.
Omschrijving
Hoe verwerk je burgerschapsdoelen in de les bij de vreemde talen, welke kansen biedt burgerschapsonderwijs om je taalonderwijs meer inhoud te geven en hoe zet je dat om in een ontwerp voor les of leerlijn? Dat leer je op deze studiedag.
Herkenbaar?
Waarom zou je deze studiedag volgen?
Sinds dit schooljaar zijn de burgerschapsdoelen geëffectueerd en de onderwijsinspectie ziet toe op de implementatie daarvan. Daarom is burgerschap op jouw school waarschijnlijk onderwerp van gesprek. Het wordt steeds belangrijker om leerlingen niet alleen taalvaardig te maken, maar ook om ze voor te bereiden op hun rol als actieve, betrokken en cultuurbewuste burgers. Door burgerschapsdoelen te integreren in je taallessen, maak je je onderwijs niet alleen relevanter, maar ook inspirerender voor je leerlingen.
Een voorbeeld: In je les wil je een fragment gebruiken uit het jeugdjournaal, dat ingaat op hoe armoede het schoolsucces van kinderen in achterstandswijken beïnvloedt. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen:
– de juiste informatie uit het fragment halen
– verschillende perspectieven leren innemen
– in de doeltaal hun mening kunnen delen op een respectvolle en
effectieve manier
En daarnaast: Hoe breng je wat je doet in de les in verband met de schoolvisie op burgerschap en de burgerschapsdoelen?
Hoe ziet de studiedag eruit?
Globaal heeft het deze de volgende inhoud:
Lees meer
Voor wie: docenten moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs
Wanneer: dinsdag 10 december van 9.30-16.00
Waar: Flexplek De Nieuwe Stad, Oliemolenhof 18A, Amersfoort.
Omschrijving
Hoe verwerk je burgerschapsdoelen in de les bij de vreemde talen, welke kansen biedt burgerschapsonderwijs om je taalonderwijs meer inhoud te geven en hoe zet je dat om in een ontwerp voor les of leerlijn? Dat leer je op deze studiedag.
Herkenbaar?
Waarom zou je deze studiedag volgen?
Sinds dit schooljaar zijn de burgerschapsdoelen geëffectueerd en de onderwijsinspectie ziet toe op de implementatie daarvan. Daarom is burgerschap op jouw school waarschijnlijk onderwerp van gesprek. Het wordt steeds belangrijker om leerlingen niet alleen taalvaardig te maken, maar ook om ze voor te bereiden op hun rol als actieve, betrokken en cultuurbewuste burgers. Door burgerschapsdoelen te integreren in je taallessen, maak je je onderwijs niet alleen relevanter, maar ook inspirerender voor je leerlingen.
Een voorbeeld: In je les wil je een fragment gebruiken uit het jeugdjournaal, dat ingaat op hoe armoede het schoolsucces van kinderen in achterstandswijken beïnvloedt. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen:
– de juiste informatie uit het fragment halen
– verschillende perspectieven leren innemen
– in de doeltaal hun mening kunnen delen op een respectvolle en
effectieve manier
En daarnaast: Hoe breng je wat je doet in de les in verband met de schoolvisie op burgerschap en de burgerschapsdoelen?
Hoe ziet de studiedag eruit?
Globaal heeft het deze de volgende inhoud:
– Wat betekent burgerschapsonderwijs voor jou?
– Wat is de relevantie van burgerschap voor jouw taalvak?
– Wat heb je nodig om burgerschap te integreren in je taalles?
– Welke bronnen kun je gebruiken om burgerschapsinhoud in je les te verwerken?
– Hoe ondersteun je het leren van de leerlingen rond betekenisvolle bronnen in de doeltaal?
– Hoe kun je burgerschap verbinden met toetsing van taal en burgerschapsdoelen?
Je gaat naar huis met…
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.