Actueel

LESIDEE: schrijven in duo’s

Eerder verschenen in Levende Talen Magazine.

Deze werkvorm heeft tot doel om leerlingen stap voor stap te laten werken aan het schrijven van betere zinnen en een goedlopende alinea. Daarom wordt met opzet de hoeveelheid tekst die leerlingen schrijven klein gehouden. Leerlingen beginnen met één zin en schrijven maximaal één alinea. Alle stappen die leerlingen moeten nemen om die ene alinea te schrijven, doorlopen ze in tweetallen: ze schrijven in duo’s.

Het is van belang dat de leerlingen weten wat voor soort tekst ze gaan schrijven. Wordt die ene alinea een inleiding, een argument of de eerste alinea van een kort verhaal. Vervolgens bedenken ze met zijn tweeën de eerste zin van deze alinea. Deze eerste zin versturen ze via Socrative, Mentimeter of een andere tool naar de docent. Met de klas bekijk je alle beginzinnen. Je stelt daarbij bijvoorbeeld de vraag: “Welke zin nodigt uit om deze alinea te gaan lezen?” In een klassengesprek onderzoek je vervolgens waarom sommige openingszinnen mooier, beter of interessanter zijn dan andere zinnen.

De tweede stap is het schrijven van de hele alinea. De duo’s mogen daarvoor hun eigen beginzin gebruiken, maar ze mogen ook kiezen voor de beginzin van een ander duo. Alle beginzinnen staan immers nog steeds op het bord. Na het schrijven kies je ervoor om één of twee alinea’s klassikaal te bespreken. Kies hiervoor de alinea van een duo dat behoefte heeft aan uitgebreide feedback.

Wil je de bespreking niet klassikaal doen, dan kun je de duo’s feedback op elkaar laten geven. Omdat de leerlingen slechts één alinea schrijven, is deze werkvorm heel geschikt om het leren geven van feedback te oefenen. Laat leerlingen bijvoorbeeld werken met een single point rubric (zie afbeelding).

Oefen het schrijven niet alleen met informatieve of betogende teksten, maar kijk of je ook korte, creatieve schrijfopdrachten kunt inzetten, zodat je het schrijfplezier van leerlingen aanwakkert. Een voorbeeld van zo’n opdracht is: herschrijf een sprookje vanuit een ander perspectief, bijvoorbeeld dat van de slechterik. Of: de regering heeft een vreselijke blunder begaan. Jij bent de minister-president van het land en moet aan de bevolking uitleggen hoe de regering deze fout gaat goedmaken. Deze zogenaamde trouble speech die afkomstig is uit de debatwereld is heel geschikt als (argumenterende) schrijfopdracht.
–//–
👉 Zou jij wel intensiever aan de slag willen met je schrijfonderwijs? Dan is onze training ‘Schrijfsucces’ misschien wel iets voor jou.
👉 𝗩𝗼𝗼𝗿 𝘄𝗶𝗲: docenten Nederlands in de onder- en bovenbouw van vmbo, havo en vwo.
👉 𝗪𝗮𝗮𝗿 𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗻𝗻𝗲𝗲𝗿: maandag 23 september 2024 bij Aristo Utrecht (naast Station Utrecht Lunetten).

👇 𝗟𝗲𝗲𝘀 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗼𝗳 𝘀𝗰𝗵𝗿𝗶𝗷𝗳 𝗷𝗲 𝗱𝗶𝗿𝗲𝗰𝘁 𝗶𝗻.

Andere berichten

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten