In het kort: beter lezen betekent beter leren. Tijdens deze dag ervaar je verschillende werkvormen om dit bij je leerlingen voor elkaar te krijgen.
Voor wie: docenten geschiedenis, aardrijkskunde, economie, kunst algemeen, biologie en taalcoördinatoren.
Wanneer: donderdag 20 maart 2025.
Herkenbaar?
Uit de laatste onderzoeken over leesvaardigheid blijkt, dat veel leerlingen moeite hebben met het lezen en begrijpen van teksten. Dat uit zich niet alleen bij Nederlands, maar vooral ook bij jullie vakken: leerlingen vinden het lastig om zelfstandig de teksten uit de lesboeken te lezen en te begrijpen, mede door hun beperkte woordenschat.
Wij laten je graag ervaren hoe je met behulp van o.a. de leessandwich leerlingen kunt motiveren voor je vak en hun woordenschat kunt vergroten. En hoe je vanuit de pijlers van taalgericht vakonderwijs – taalsteun, interactie en context – je leerlingen kunt activeren om teksten écht te lezen, te begrijpen en er iets mee te doen.
Er is tijdens deze dag ruimte voor uitwisseling met collega’s. Ook krijg je tijd om je eigen materiaal aan te passen of nieuwe lessen te ontwerpen voor je leerlingen.
Aan het eind van deze dag weet je hoe je in schooljaar 2024-2025 (en daarna) je leerlingen beter kunt laten worden in taal én in je vak.
Hoe ziet de dag eruit?
Fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur
We werken vanuit de combinatie input, ervaren en zelf aan het werk. Je krijgt de laatste inzichten over de lees- en taalvaardigheid van leerlingen en het effect daarvan op het leren bij geschiedenis, aardrijkskunde, economie, kunst algemeen en biologie. Je ervaart werkvormen die leerlingen motiveren en activeren voor het lezen in jouw vak. Tot slot is er tijd om lessen te bewerken of te ontwerpen.
Aan het eind van de dag
Cursusdatum
In het kort: beter lezen betekent beter leren. Tijdens deze dag ervaar je verschillende werkvormen om dit bij je leerlingen voor elkaar te krijgen.
Voor wie: docenten geschiedenis, aardrijkskunde, economie, kunst algemeen, biologie en taalcoördinatoren.
Wanneer: donderdag 20 maart 2025.
Herkenbaar?
Uit de laatste onderzoeken over leesvaardigheid blijkt, dat veel leerlingen moeite hebben met het lezen en begrijpen van teksten. Dat uit zich niet alleen bij Nederlands, maar vooral ook bij jullie vakken: leerlingen vinden het lastig om zelfstandig de teksten uit de lesboeken te lezen en te begrijpen, mede door hun beperkte woordenschat.
Wij laten je graag ervaren hoe je met behulp van o.a. de leessandwich leerlingen kunt motiveren voor je vak en hun woordenschat kunt vergroten. En hoe je vanuit de pijlers van taalgericht vakonderwijs – taalsteun, interactie en context – je leerlingen kunt activeren om teksten écht te lezen, te begrijpen en er iets mee te doen.
Er is tijdens deze dag ruimte voor uitwisseling met collega’s. Ook krijg je tijd om je eigen materiaal aan te passen of nieuwe lessen te ontwerpen voor je leerlingen.
Aan het eind van deze dag weet je hoe je in schooljaar 2024-2025 (en daarna) je leerlingen beter kunt laten worden in taal én in je vak.
Hoe ziet de dag eruit?
Fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur
We werken vanuit de combinatie input, ervaren en zelf aan het werk. Je krijgt de laatste inzichten over de lees- en taalvaardigheid van leerlingen en het effect daarvan op het leren bij geschiedenis, aardrijkskunde, economie, kunst algemeen en biologie. Je ervaart werkvormen die leerlingen motiveren en activeren voor het lezen in jouw vak. Tot slot is er tijd om lessen te bewerken of te ontwerpen.
Aan het eind van de dag
Cursusdatum
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.