VO

Studiedag: ‘Rijk en extensief lezen MVT; werken in de onderste lagen van de leespiramide’

In het kort: In deze training leer je hoe je met behulp van rijk en natuurlijk lezen een positievere leeshouding  bij je leerlingen kunt creëren en van hen betere lezers kunt maken.

Voor wie:  MVT-docenten die de opbrengst van hun leesvaardigheidslessen willen vergoten.

Wanneer en waar: donderdag 27 maart van 9.30 tot 16.00 uur bij Aristo Utrecht Lunetten (1 minuut lopen van station).

HERKENBAAR?

  • Beginnen jouw leerlingen al te zuchten als je een leestekst tevoorschijn haalt?
  • Vullen je leerlingen maar wat in bij het beantwoorden van de vragen?
  • Geven examendocenten aan dat het leesniveau achterblijft?
  • Wil je de opbrengst van je leervaardigheidslessen vergroten?

 

Training ‘Rijk en natuurlijk lezen’

In leeslessen is de kern de laatste jaren verschoven van ‘begrijpen wat er staat’ naar ‘vragen beantwoorden’. Vragen beantwoorden leidt echter niet tot tekstbegrip en leerlingen vinden het nog saai ook. Bij rijk lezen is de leerling actief, staan de inhoud en taalverwerving centraal en zijn er geen controlevragen aan het eind. Door opdrachten voor, tijdens en na het lezen komt de lezer tot dieper tekstbegrip breidt hij zijn woordenschat uit. Ook natuurlijk/extensief lezen draagt in hoge mate bij aan taalverwerving. Door rijk en natuurlijk lezen ontwikkelen leerlingen een positieve leeshouding, worden zij betere lezers en scoren ze uiteindelijk beter op het examen. Rijk en natuurlijk lezen vormen de basis van de leespiramide; hieraan dient in alle leerjaren intensief gewerkt te worden. Een examentraining vormt daarna het topje van de leerpiramide; leerlingen die al kunnen lezen en voldoende woordenschat hebben trainen gericht en op maat deelvaardigheden ter voorbereiding op het examen.

Tijdens deze studiedag ‘Rijk en natuurlijk lezen MVT’ ligt het accent op  het uitbreiden van het gezamenlijke didactisch repertoire op het gebied van rijk en natuurlijk lezen t.b.v. het versterken van de leesvaardigheidscapaciteiten en het verstevigen van de doorlopende leerlijn leesvaardigheid.

Aan het eind van de dag:

  • Beschik je over motiverende werkvormen voor leesvaardigheid;
  • Kun je de onderste lagen van de leespiramide in jouw lessen implementeren; rijk en extensief/natuurlijk lezen;
  • Kun je een stimulerende leesomgeving creëren;
  • Ben je bekend met ‘sandwich lezen’: werken met opdrachten voor, tijdens en na het lezen (gekoppeld aan andere vaardigheden);
  • Heb je een leessandwich ervaren;
  • Heb je enkele leessandwiches geanalyseerd en succesfactoren in kaart gebracht;
  • Beschik je over een aantal alternatieve verwerkingsopdrachten bij het lezen van (CITO-)teksten;
  • Beschik je over theoretische achtergrondinformatie m.b.t. leesvaardigheidsverwerving;
  • Ken je het verschil tussen ‘mesten’ en ‘meten’ van leesvaardigheid;
  • Kun je woordenschatverwerving stimuleren d.m.v. leesvaardigheid; theorie – ervaren – alternatieve werkvormen;
  • Kun je een doorlopende leerlijn leesvaardigheid opzetten;
  • Heb je zelf een rijke leesles ontworpen.

Cursusdatum: Donderdag 27 maart van 9.30u tot 16.00u, Aristo Utrecht Lunetten.

In het kort: In deze training leer je hoe je met behulp van rijk en natuurlijk lezen een positievere leeshouding  bij je leerlingen kunt creëren en van hen betere lezers kunt maken.

Voor wie:  MVT-docenten die de opbrengst van hun leesvaardigheidslessen willen vergoten.

Wanneer en waar: donderdag 27 maart van 9.30 tot 16.00 uur bij Aristo Utrecht Lunetten (1 minuut lopen van station).

HERKENBAAR?

  • Beginnen jouw leerlingen al te zuchten als je een leestekst tevoorschijn haalt?
  • Vullen je leerlingen maar wat in bij het beantwoorden van de vragen?
  • Geven examendocenten aan dat het leesniveau achterblijft?
  • Wil je de opbrengst van je leervaardigheidslessen vergroten?

 

Training ‘Rijk en natuurlijk lezen’

In leeslessen is de kern de laatste jaren verschoven van ‘begrijpen wat er staat’ naar ‘vragen beantwoorden’. Vragen beantwoorden leidt echter niet tot tekstbegrip en leerlingen vinden het nog saai ook. Bij rijk lezen is de leerling actief, staan de inhoud en taalverwerving centraal en zijn er geen controlevragen aan het eind. Door opdrachten voor, tijdens en na het lezen komt de lezer tot dieper tekstbegrip breidt hij zijn woordenschat uit. Ook natuurlijk/extensief lezen draagt in hoge mate bij aan taalverwerving. Door rijk en natuurlijk lezen ontwikkelen leerlingen een positieve leeshouding, worden zij betere lezers en scoren ze uiteindelijk beter op het examen. Rijk en natuurlijk lezen vormen de basis van de leespiramide; hieraan dient in alle leerjaren intensief gewerkt te worden. Een examentraining vormt daarna het topje van de leerpiramide; leerlingen die al kunnen lezen en voldoende woordenschat hebben trainen gericht en op maat deelvaardigheden ter voorbereiding op het examen.

Tijdens deze studiedag ‘Rijk en natuurlijk lezen MVT’ ligt het accent op  het uitbreiden van het gezamenlijke didactisch repertoire op het gebied van rijk en natuurlijk lezen t.b.v. het versterken van de leesvaardigheidscapaciteiten en het verstevigen van de doorlopende leerlijn leesvaardigheid.

Aan het eind van de dag:

  • Beschik je over motiverende werkvormen voor leesvaardigheid;
  • Kun je de onderste lagen van de leespiramide in jouw lessen implementeren; rijk en extensief/natuurlijk lezen;
  • Kun je een stimulerende leesomgeving creëren;
  • Ben je bekend met ‘sandwich lezen’: werken met opdrachten voor, tijdens en na het lezen (gekoppeld aan andere vaardigheden);
  • Heb je een leessandwich ervaren;
  • Heb je enkele leessandwiches geanalyseerd en succesfactoren in kaart gebracht;
  • Beschik je over een aantal alternatieve verwerkingsopdrachten bij het lezen van (CITO-)teksten;
  • Beschik je over theoretische achtergrondinformatie m.b.t. leesvaardigheidsverwerving;
  • Ken je het verschil tussen ‘mesten’ en ‘meten’ van leesvaardigheid;
  • Kun je woordenschatverwerving stimuleren d.m.v. leesvaardigheid; theorie – ervaren – alternatieve werkvormen;
  • Kun je een doorlopende leerlijn leesvaardigheid opzetten;
  • Heb je zelf een rijke leesles ontworpen.

Cursusdatum: Donderdag 27 maart van 9.30u tot 16.00u, Aristo Utrecht Lunetten.

Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten