De didactiek ‘De leessandwich’ hanteert een andere aanpak dan het ‘traditionele’ begrijpend leesonderwijs, waarbij vragen bij teksten worden beantwoord. Bij de leessandwich zijn leerlingen actief met de inhoud van de tekst bezig en zijn er geen controlevragen. Als docent bedenk je zowel voor, tijdens als na het lezen activiteiten zodat de leerlingen teksten beter gaan begrijpen. Voorbeelden van activiteiten zijn een filmpje bekijken (vooraf), duo-lezen (tijdens) en het houden van een discussie (achteraf).
VOOR het lezen
TIJDENS het lezen
NA het lezen
Begrijpend lezen gaat over het begrijpen van teksten. Op school is dat vaak de tekst in het schoolboek. Leerlingen zijn niet zomaar nieuwsgierig en zijn sowieso niet nieuwsgierig naar de leerinhouden van álle vakken. De docent moet activiteiten bedenken waardoor leerlingen de teksten met een basale interesse gaan lezen. Dat is een van de grootste kunsten van het docentschap: zorgen dat leerlingen nieuwsgierigheid opbouwen voor je vak. Alleen als je een tekst wilt lezen en begrijpen, gaat de kennisopbouw lopen. Bij de lessen Nederlands heeft begrijpend lezen ook nog een andere betekenis. De docent Nederlands is in principe niet zo geïnteresseerd waar de tekst over gaat, maar in het opbouwen van leesvaardigheid van leerlingen. In de praktijk van alle dag is het lezen en begrijpen van teksten vaak: opdrachten maken bij teksten. Leerlingen zijn bezig om het goede antwoord in hun schrift te krijgen. En zo worden de lessen begrijpend lezen en de lessen met vakteksten niet de meest flitsende lessen.
De leessandwich is er voor docenten Nederlands en docenten van vakken waarin teksten een rol spelen bij het leren. De opdrachten zijn – toegespitst op de leeftijd – voor po, vo en mbo uitvoerbaar.
Lees meer over de leessandwich in het artikel Lezen met de leessandwich: Een kansrijke didactiek bij Nederlands en mvt van Marieken Pronk en Bert de Vos
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.